1992 - Să învățăm să programăm BASIC
- An apariție: 1992
- Editura Tehnică, București
- Autori: Marian Zaharia, Camelia Zaharia
Introducere:
- "Una din dilemele condiției umane este că experiența și știința noastră se referă la trecut, în timp ce deciziile le luăm cu privire la viitor. Această dilemă existențială a generat o practică istorică: omul s-a obișnuit să întâmpine și să rezolve problemele noi ale dezvoltării, cu experiența și învățămintele trecutului".
- Pentru prima oară această practică devine insuficientă; și pentru ca dilema să poată fi rezolvată, trebuie ca omul să poată învăța de la viitor în aceeași manieră în care a învățat și învață de la trecut; iar pentru aceasta trebuie, în primul rând să știe atât să gândească logic, sistemic, cât și să beneficieze de un ajutor substanțial: calculatorul. Iată de ce, și această carte, pledează pentru a învăța să folosim - prin propriul nostru filtru - una din ultimele cuceriri ale omului în materie de "tehnică inteligentă", calculatorul electronic.
- Existența cotidiană ne pune permanent în față probleme din ce în ce mai numeroase și mai complexe.
- A ști CE SĂ FACI - este în prim pas în realizarea oricărui scop propus, a ști CUM SĂ FACI - este nu numai al doilea pas in ordinea firească, dar, mai ales, cheia reușitei, a îndeplinirii acestuia, echivalentul practic al încărcăturii magice a lui "SESAM DESCHIDE-TE".
- Omul, de când există, a fost frământat de aceste întrebări. Găsind răspunsuri - mai bune sau mai puțin bune - a reușit să-și apropie elementele mediului înconjurător, să-și creeze actualul mediu de viață, a evoluat, a creat, dezvoltat și perfecționat în jurul său de la propria gândire, până la fabricarea unei gândiri similare lui, dar artificială, pentru mașinile sale, care să preia din ce în ce mai mult, nu numai sarcinile de rutină ci, mai nou, chiar elemente din activitatea de creație - care până de curând i-a aparținut în întregime.
- În această idee, lucrarea de față își propune să evidențieze importanța calității răspunsurilor la întrebările CE și CUM, pentru un nivel concret, dar nu restrâns, acela al abordării aspectelor legate de utilizarea sistemelor automate de calcul cu ajutorul unui limbaj de programare (BASIC), de abordarea. formalizarea și programarea cât mai eficientă a soluționării corecte și rapide a diverselor probleme.
- Lucrări în domeniu, care să includă in cuprinsul lor - total sau parțial - asemenea aspecte, s-au scris foarte multe, dar adresate îndeosebi specialiștilor. Ceea ce aduce nou această carte este abordarea conținutului său într-un mod pedagogic, pe scară graduată de complexitate și informație, într-o viziune integratoare.
- Plecând de la enunțul unei probleme - in general - lucrarea trece prin toate etapele logice ale rezolvării ei - respectiv: teoretizarea. descompunerea pe pași, conceperea algoritmului, descrierea acestuia - ca apoi să facă introducerea în spațiul informatizat al rezolvării ei, respectiv alcătuirea programului. Prin parcurgerea acestor etape se urmărește formarea și dezvoltarea unei modalități de abordare și gândire logică nu numai în rezolvarea problemelor de matematică, dar și în soluționarea oricăror tipuri de probleme cu care ne "ciocnim" în viața cotidiană.
- De ce s-a ales BASIC, ca limbaj de programare pentru aplicațiile ce vin să concretizeze aspectele abordate? Pentru că este un limbaj relativ ușor de însușit atât pentru cei ce nu cunosc programare, cât și pentru cei familiarizați deja cu alte limbaje, cât, în special datorită vastei sale răspândiri determinate de apariția și dezvoltarea spectaculoasă a calculatoarelor personale (atât de familiare astăzi).
- Lucrarea nu urmărește prezentarea în mod special a unei anume variante BASIC (o abordare vastă și complexă a diverselor familii și generații BASIC fiind prezentată în [4] ), ci utilizarea acestuia ca instrument în soluționarea problemelor. Din aceasta cauză ne-am oprit în mod special asupra elementelor fundamentale ale limbajului, de regulă, universal valabile în familiile și generațiile sale, referirea la o anume versiune făcându-se numai când am considerat a fi absolut necesară și cu specificarea acesteia.
- Prin modul de abordare, prin natura problemelor propuse și soluționate, prin cele peste 30 de exemple și 40 de aplicații (însoțite de rezultatele execuțiilor efectuate cu date de test) prezentate în capitolul 5, lucrarea are un profund caracter practic-aplicativ.
- Lucrarea se adresează, în special elevilor din ciclurile gimnazial și liceal profesorilor care predau noțiuni introductive de programare, precum și studenților și tuturor acelora care au in propria casă sau la îndemână un "home-computer" și vor să-l utilizeze.
Autorii
Mulțumiri: Dănuț Vornicu
Imagini:
Fișiere diverse: